Kohde on nyt suljettu kauden päätyttyä. Juuri ennen seuraavan kauden alkua päivitämme sivuillemme uudet tiedot retkistä, tapaamisajoista jne.

Terveys

Uudet ruokailuelämykset kuuluvat tärkeänä osana lomamatkaan, ja lomalla kannattaa tietenkin kokeilla ja maistella uusia ruokalistalla olevia ruokalajeja. Ohessa muutamia yksinkertaisia ja helppoja ohjeita, joita noudattamalla voit vähentää riskiä sairastua ripuliin tai muihin vaarallisiin tauteihin, kuten esimerkiksi keltatautiin.

  • Huolehdi käsihygieniasta ennen ruokailua ja varsinkin wc-käyntien jälkeen. Käytä käsidesinfiointiainetta.
  • Syö vain sellaista joka näyttää, tuoksuu ja maistuu hyvältä. 
  • Älä syö ruokia, jotka ovat olleet esillä pitkään huoneenlämmössä, sillä niihin kehittyy nopeasti ruokia pilaavia bakteereita.
  • Juo vain pullotettuja juomia. Älä juo hotellin/huoneesi termospullossa olevaa vettä.
  • Pese hampaasi mineraalivedellä, mikäli epäilet hanaveden puhtautta.
  • Hedelmät ovat yleensä turvallisia syötäviä, varsinkin sellaiset, jotka kuorit itse.
  • Paketoidut jäätelöt ovat yleensä turvallisia varsinkin suuremmissa kaupungeissa ja turistikohteissa. Älä syö pehmytjäätelöä!
  • Jäät valmistetaan useimmiten hanavedestä, joten niissä saattaa piillä terveysvaara. Muutama jääpala lasissa suuremmissa turistikohteissa ei yleensä kuitenkaan aiheuta mitään ongelmaa.
  • Liha ja kala tulee aina olla kypsäksi paistettua, kypsäksi keitettyä ja ruoka tulee syödä todella lämpimänä. 
  • Juo runsaasti vettä. Vaikka lämpö ei tuntuisikaan niin paahtavalta, kehostasi katoaa nesteitä enemmän kuin kuvitteletkaan. 


Vinkkejä auringonottoon

Monet lomalaiset sairastuvat heti loman alkumetreillä, kun aurinkoa tulee otettua liikaa heti ensimmäisinä päivinä, ja sen jälkeen joudutaankin viettämään aikaa varjossa tai sisätiloissa.

  • Aurinkovoiteet tehoavat parhaiten, kun ne levitetään iholle muutamaa tuntia ennen aurinkoon menoa.
  • Suorassa auringonpaisteessa oloa kannattaa välttää klo 11–14, jolloin auringonsäteet ovat voimakkaimmillaan. 
  • Varsinkin nenään, korviin ja olkapäille kannattaa levittää runsaasti aurinkovoidetta, jossa on suuret suojakertoimet, sillä aurinko osuu näihin kohtiin enemmän kuin muihin ruumiinosiin. 
  • Auringossa kannattaa liikkua, jolloin rusketuksesta tulee tasaisempi ja riski auringon aiheuttamiin palovammoihin pienenee.
  • Lisää auringossa oleskeluaikaa hitaasti, jolloin ihosi ennättää tottua siihen eikä tule punaiseksi tai pala.
  • UV-säteet tunkeutuvat myös veteen. Snorklatessasi kannattaa pitää t-paita päällä.
  • Aurinkovoidetta kannattaa lisätä useita kertoja päivän aikana, varsinkin käytyäsi uimassa tai mikäli hikoilet runsaasti.

Suojaudu hyttysiltä ja muilta hyönteisiltä

  • Käytä vaaleita vaatteita, pitkähihaisia puseroita ja pitkiä housuja. Vaatteisiin kannattaa suihkuttaa hyttyskarkotetta, joka sisältää permetriniä. Hyttyslaitteita voit ostaa lähimmästä kaupasta tai apteekista. Huomioi kuitenkin, että laitteissa käytettävät aineet ovat tosi voimakkaita, ja niiden käyttöä ei ole hyväksytty Suomessa. Mikäli sinulla on allergiaa, ole varovainen. Laitteita ei tule jättää päälle nukkumaan mentäessä. 

Eläimet

  • Älä silitä, ruoki tai leiki alueella olevien eläinten kanssa, äläkä anna myöskään lasten tehdä niin.